Koronavirus je přírodní

19.3.2020
Citace:
Kristian G. Andersen, Andrew Rambaut, W. Ian Lipkin, Edward C. Holmes, Robert F. Garry. The proximal origin of SARS-CoV-2. Nature Medicine, 2020; DOI: 10.1038/s41591-020-0820-9
Kresba virionu SARS-CoV-2. Jeho průměr se pohybuje od 50 do 200 nm. Na obrázku červené glykoproteinové výběžky (spike-proteiny) mu propůjčují typický koruně podobný vzhled, proto koronavirus, obr. CDC/Alissa Eckert, MS; Dan Higgins, MAM/Public domain.

Virus SARS-CoV-2 vznikl přirozeným vývojem a nikoliv v genetické laboratoři. Jednoznačně to vyplývá ze srovnání jeho genomu s ostatními koronaviry. Molekula glykoproteinu na povrchu viru, tzv. spike-protein, se pomocí oblasti zvané RBD (receptor-binding domain) váže na receptory na povrchu buněk. U SARS-CoV-2 konkrétně na receptory lidských buněk ACE2, které jsou zapojeny v regulaci krevního tlaku. Napojení je tak nečekaně dobré, že mohlo vzniknout pouze přirozenou mutací. Druhý důkaz vyvracející laboratorní původ viru je celková molekulární struktura. Připomíná koronaviry netopýrů a luskounů a podstatně se liší od ostatních známých lidských patogenních koronavirů.

Může za všechno luskoun ostrovní (Manis javanica, angl. Malayan pangolin)? Foto Piekfrosch/CC BY-SA (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/).„Porovnáním dostupných údajů o genomové sekvenci pro známé kmeny koronavirů můžeme pevně určit, že SARS-CoV-2 vznikl přirozeným procesem. Oba dva rysy viru, mutace v RBD části spike-proteinu a jeho odlišná stavba, vylučují laboratorní manipulaci jako možný původ SARS-CoV-2,“ uvádí první autor publikace Doc.Kristian G. Andersen ze Scripps Research Institute v kalifornské La Jolle.

Michal Schwarz 21.3.2020: Stoupenec konspirací tedy rozhodně nejsem, ale to co je v článku mi přijde jako "důkaz konstatováním". Možná je to v originálu rozepsáno detailněji?

23.3.2020: Ano, je to konstatování odborníků, kteří studovali oblasti genomu typické pro SARS-CoV-2 a srovnávali je s mutacemi, které vznikají přirozenou cestou a se změnami DNA, které provádíme v laboratořích. A toto konstatování bylo podrobeno odborné oponentuře. V původní publikaci je to samozřejmě rozepsáno šířeji. Podrobněji je to i v tiskové zprávě AV ČR, viz níže.

Božena Borková 24.3.2020: Prečo česká biologička... alebo iná profesia, uz si nespomínam jej zameranie, prečo tvrdila opak? Chcela byť zaujímavá lebo co? Taktiež nie som zástancom konšpirácií, skôr ma rozčuluje, keď sa vedci nevedia zhodnúť alebo rôzni sarlatáni, co sa tvaria ako vedci. Do ktorej kategórie zaradiť to video s pani doktorkou zo súkromnej kliniky? Ta informácia je v druhej polovici videa, takmer na konci: https://m.youtube.com/watch?v=P2KW1kud9fg

25.3.2020: MUDr.Peková o možnosti úniku z laboratoře hovoří velmi rezervovaně jako o hypotéze, tedy neprověřené skutečnosti, navíc před tím, než se objevila publikace, která tuto možnost vyvrací. Nemyslím, že by ji bylo možné cokoli vytknout.

Zbyněk Slanař 24.4.2020: Vytknout.seriózní vědec,nebude vykládat na kameru,svoji ničím nepodloženou hypotézu.Má udělat studii a prezentovat v nějakém prestižním časopisu.Nevím,o žádné studii,která by naznačoval že v oblasti 5UTR,jso zvláštnosti.

Tisková zpráva AV ČR k původu koronaviru z 19.3.2020